Anasayfa >> Blog >> Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Gıdalar

Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Gıdalar


Güçlü bir bağışıklık sistemi, sağlık için olmazsa olmaz bir durumdur. Hepimiz bunu biliriz ama iş bunu yapmaya geldiğinde kulaktan dolma ve hatta hatalı yollar bizi yanlış yönlere doğru götürür. Hele ki çocuklu aileler için en büyük sorunların başında çocuklarda bağışıklık sistemini güçlendiren besinler konusu gelebilmektedir. Şimdi gelin biraz da bağışıklık sistemini güçlendirme yolları nelerdir, bağışıklık sistemimizi nasıl güçlendirebiliriz, hastalıklardan korunmak için hangi besinleri tercih etmeliyiz ya da kış aylarında en çok ne yemeliyiz gibi sorulara kısaca cevap verelim.

█▌Bağışıklık Sistemini Güçlendirme Yolları Nelerdir?
Bağışıklık sistemimiz organlar, hücreler, dokular ve proteinlerden oluşmaktadır. Tüm bunlar bir arada çalışarak virüs, bakteri ve enfeksiyona ya da hastalığa neden olan patojenlerle mücadele eden bedensel süreçlerimizi yürütürler. Bağışıklık sistemi bir patojenle temas ettiğinde, bağışıklık sistemimiz çalışmaya başlar. Bağışıklık sistemi, patojenler üzerindeki antijenlere bağlanan ve onları öldüren antikorları serbest bırakır.

Vücut direncimizi artırmak için, bağışıklık sistemimizi güçlendirmemiz gerekir. Hastalıklarla baş edebilmemiz ancak bu şekilde mümkün olacaktır. Bağışıklık sistemini güçlendiren vitaminleri ve mineralleri ise doğal gıdalardan alabiliriz. Özellikle  okul çağı ve ergenlik zamanlarında çocukların bağışıklık sistemleri daha düşüktür. Her ailenin bu dönemlerde olduğundan daha dikkatli olması, sonrasında karşılaşılacak problemleri engelleyecektir.

Hangi Gıdalar Bağışıklık Sistemini İyi Gelir ve Güçlendirir?
Sağlıklı ve dengeli bir beslenme, sağlıklı kalma da önemli bir rol oynar. Belirli gıdaları beslenme programımıza veya diyetimize dâhil edilmesi ile bağışıklık sistemimiz güçlenir. Hadi hep birlikte bağışıklık sistemimizi güçlendiren bu sihirli doğal bağışıklık güçlendirici besinlerin neler olduğuna bir göz atalım;

1-Sarımsak: 
• Kanser önleyici etkisi bulunmaktadır.
• Doğal antibakteriyel, antiviral ve antifungal özelliklere sahiptir. 
• Kolesterolü ve kan basıncını düşürmektedir.

2- Yoğurt: 
• Bağışıklık sistemindeki dengeyi sağlayan “iyi bakteriler” probiyotikler yardımıyla vücuda alınır. 
• D vitamini açısından bağışıklığa destek olur.

3- Ispanak: 
• Hücreleri yeniler.
• Folik asit, C vitamini, potasyum ve magnezyum bulunur.

4- Brokoli: 
• Karaciğere faydalıdır.
• Kalsiyum, A, C ve E vitamini bulunur. 
• Antioksidandır.

5- Turunçgiller: 
• C vitamini bulunur.

6- Tarçın: 
• Sindirime faydalıdır.
• Doğal antibakteriyel, antiviral ve antifungaldir. 
• Kan şekerini dengeler.

7- Karpuz: 
•    Likopen içerir.
•    A ve C vitamini vardır. 
•    Enfeksiyonun azalmasına yardımcı olur.

8- Kabuklu Deniz Ürünleri: 
•    Gribe karşı etkilidir.
•    İstiridye, ıstakoz, yengeç gibi deniz ürünlerinde selenyum bulunur. 
•    Somon, uskumru, ringa balığı gibi yağlı balıklar omega-3 yağ asitleri açısından çok zengindir.
•    Akciğerleri korur.

9- Kırmızı Biber: 
•    Cildin ve gözlerin sağlıklı olmasına yardımcı olur.
•    C vitamini açısından zengindir.
•    Beta-karoten bulunur. 

10- Kivi: 
•    Hırıltılı solunumu engeller.
•    Folat, potasyum, K ve C vitamini açısından zengindir. 
•    Öksürüğe iyi gelir. 

▂▃▅▆ Peki, sadece bu sihirli gıdaları tüketmek bağışıklık sistemimiz için yeterli olur mu?
Cevabımız tabi ki “hayır” olacaktır. 

Bağışıklık sistemimizi bu doğal besinlerle desteklerken, günlük hayatımızda da birkaç değişiklik yapmamız bizim için faydalı olacaktır. Aşağıdaki yaşam tarzı stratejileri de bağışıklık sistemimizi güçlendirirken sağlığımızda önemli etkiler yapabilir;

▬ Açık havada sabahları en az yarım saatlik tempolu bir yürüyüş yapmak,
▬ Sabah saat 10.00’dan önce ya da ikindiden sonra, güneş ışığından faydalanmak,
▬ Her gün duş almak,
▬ Stresten uzak kalmaya çalışmak,
▬ Alkol ve sigara kullanımını bırakmak ya da en asgari düzeye düşürmek,
▬ Akşamları hafif yemekler tüketmek,
▬ Verimli uyumak,
▬ Sağlıklı bir kiloyu korumak (Diyet yapıyorsanız ► Diyette Yapılan En Büyük Hatalar isimli yazımızı okumanızı tavsiye ederiz)
▬ Doğru el yıkamak ve ağız hijyeni uygulamak bizi daha da güçlendirecektir.

█ Bağışıklık Sistemini Güçlendiren Gıdalarla İlgili Sonuç Nedir?
Yukarıda saydığımız bu bağışıklık sistemini güçlendiren gıdaları belenmemize dâhil etmek sistemimizi güçlendirdiği gibi, enfeksiyonlarla savaşma yeteneklerini de geliştirir. Ancak bağışıklık sisteminin karmaşık olduğunu da hatırlatmak gerekir. Sağlıklı ve dengeli beslenmek, bağışıklık sağlığını desteklemenin sadece bir yoludur. Sigara ve alkol gibi bağışıklık sistemi sağlığını etkileyebilecek diğer yaşam tarzı faktörlerini göz önünde bulundurmak önemlidir. Eğer sık sık soğuk algınlığı ya da başka hastalıklara yakalanıyorsanız, bağışıklık sistemi ile ilgilenen bir doktorla konuşmanızda fayda olacaktır.

Beslenme ve Diyet Uzmanı Özden Kaçar'ın Tavsiyeleri
Kış aylarında bağışıklık sisteminizin güçlü olmasını hedefliyorsanız yalnızca C vitamini kaynaklarına değil, öğünlerinizde bir çok çeşitli gıdaya yer vermeniz gerekir. Bağışıklık sisteminizin güçlü olmasına yardımcı olacak gıdalar;

1. Demir içeriği yüksek gıdalar; kırmızı et, balık, baklagil, yağlı tohumlar (kuruyemişler), kuru meyveler demir içeriği yüksek gıdalardan
2. Sarımsak; vücutta ki enflamasyonu önlemede, hastalıklardan koruyarak bağışıklık güçlendirmede etkili besinlerden.
3. Yağlı tohumlar; ara öğünlerinizde selenyum, E vitamini, çinko kaynağı olan ceviz, badem, fındık gibi yağlı tohumlara yer vermeyi ihmal etmeyin.
4. Probiyotikler; barsaklarımızda yaşayan dost bakterilerin sayısının artması bağışıklık sisteminizin güçlü olmasına yardımcı etkenlerden.
5. C vitamini kaynakları; portakal, greyfurt, mandalina, kivi, biber, çilek, ananas
6. Zencefil; vücutta zararlı bakteri oluşumunu engelleyici rol oynar. Yaptığınız çorbaların,
çayların içerisine ilave ederek aroma katarak bağışıklığınızı güçlendirmeniz mümkün.

 

önceki yazı sonraki yazı